Wilkie Collins

Wilkie Collins

Wilkie Collins
Description de cette image, également commentée ci-après
Wilkie Collins (1850)
Nom de naissance William Wilkie Collins
Naissance
Marylebone, Londres, Drapeau de l'Angleterre Angleterre
Décès (à 65 ans)
Marylebone, Londres
Activité principale
romancier
Auteur
Langue d’écriture anglais britannique
Genres
roman à sensation, théâtre, essai

Œuvres principales

  • La Femme en blanc
  • La Pierre de lune
  • Pauvre miss Finch
Wikipedia
Wilkie Collins
Description de cette image, également commentée ci-après
Wilkie Collins (1850)
Nom de naissance William Wilkie Collins
Naissance 8 janvier 1824
Marylebone, Londres, Drapeau de l'Angleterre Angleterre
Décès 23 septembre 1889 (à 65 ans)
Marylebone, Londres
Activité principale
romancier
Auteur
Langue d’écriture anglais britannique
Genres
roman à sensation, théâtre, essai

Œuvres principales

  • La Femme en blanc
  • La Pierre de lune
  • Pauvre miss Finch

William Wilkie Collins (8 janvier 1824 – 23 septembre 1889) est un écrivain britannique de l'époque victorienne, contemporain et ami de Charles Dickens. Très populaire de son vivant, il est l'auteur de 27 romans, plus de 50 nouvelles, au moins 15 pièces de théâtre et plus de 100 essais.

Biographie

[modifier | modifier le code]

William Wilkie Collins est le fils d’un peintre paysagiste renommé, William Collins. À 17 ans, il abandonne l’école pour devenir apprenti dans une entreprise de négoce de thé. Il écrit alors son premier roman Iolani (publié seulement en 1999). Cinq ans plus tard, il entre à la Lincoln's Inn afin d’étudier le droit ; il obtient un titre d'avocat en 1851. Après la mort de son père en 1847, Collins publie son livre, Mémoires et Vie de William Collins[1], en exécution du testament paternel, et commence une carrière de peintre, exposant à la Royal Academy Summer exhibition de 1849. Mais c’est avec la publication de son roman Antonina, en 1850, que sa carrière d’écrivain commence véritablement.

250px-Sarony%2C_Napoleon_%281821-1896%29_-_Wilkie_Collins_%281824-1889%29_in_1874_3.JPGWilkie Collins (1874) par Napoléon Sarony.

En 1851, Collins est présenté à Charles Dickens par un ami commun, Augustus Egg. Une longue amitié et une collaboration vont naître ; plusieurs des romans de Collins seront publiés dans l’hebdomadaire de Dickens, All the Year Round, sous forme de feuilletons. Dickens publie et édite ensuite lui-même les romans de Collins.

Collins souffrait de la goutte et devint dépendant de l'opium (sous forme de laudanum) qu’il prenait afin de soulager sa douleur[2]. Il en résultait des crises de paranoïa où il était convaincu d’être poursuivi par un doppelgänger (son double fantomatique)… Son roman La Pierre de lune (The Moonstone) décrit les effets de la dépendance à l'opium. Collins admit plus tard que sa consommation de laudanum était telle à l'époque, qu’il ne se souvenait plus d'avoir écrit la majeure partie du roman.

Collins ne s’est jamais marié, mais a vécu avec une mère célibataire presque sans ressources âgée de 25 ans (Mrs. Caroline Graves) et sa fille, à partir de 1858[3].

Il a également trois enfants d'une autre femme, Martha Rudd, qu’il rencontre après avoir quitté Mrs. Graves en 1868[3]. Cette dernière cependant revient vers Collins après deux ans de séparation, et ils continuent leur relation jusqu’à la mort de l'auteur en 1889, à sa maison en Marylebone, Nº 82 Wimpole Street.

Collins est enterré au cimetière de Kensal Green, à Londres. Son épitaphe l’identifie comme l’auteur de La Femme en blanc.

Œuvre

[modifier | modifier le code]

Ses écrits étaient qualifiés à l’époque de « romans à sensation », un genre précurseur du roman policier et du roman à suspense. Il développe aussi avec perspicacité une critique sociale et conjugale des femmes de cette époque. Comme beaucoup d’autres écrivains de son temps, il publie la plupart de ses romans sous forme de feuilletons dans des magazines tels le All the Year Round de Charles Dickens, et est reconnu comme un maître du genre, créant un degré de suspense adéquat, afin de tenir en haleine le lecteur de semaine en semaine.

Il connaît une dizaine d’années de grand succès, à la suite de la publication de La Femme en blanc (The Woman in White) en 1859. Son roman suivant, Armadale, provoque une vive critique pour son immoralité, mais connaît parallèlement de très bonnes ventes. Sans nom (No Name) combine, quant à lui, une critique sur l’absurdité de la loi à propos du sort des enfants de couples non mariés, avec une intrigue digne d’un thriller.

La Pierre de lune (The Moonstone), publié en 1868 peut être considéré comme le premier roman policier de la littérature anglaise. Lorsque La Pierre de lune paraît sous forme de série dans un autre hebdomadaire de Dickens, sa popularité est telle que, tout au long de l'année, des foules se rassemblent à l'extérieur des bureaux du magazine, pour s'arracher les dernières éditions[2].

La Femme en blanc et La Pierre de lune partagent une structure narrative inhabituelle, proche du roman épistolaire. Les différentes parties du livre ont des narrateurs distincts, chacun doté d’une voix propre.

Ces romans sont à cette époque abondamment diffusés et vendus à travers l'Angleterre, l'Amérique et l'Europe.

Après La Pierre de lune, les romans de Collins contiennent moins d’éléments de suspense, au profit d’une critique sociale plus développée. L'objet principal reste de l'ordre du roman à sensation, mais sa popularité commence à décliner.

Swinburne notait :

« Qu’est-ce qui a mené le génie de Wilkie à sa perte ? Certains démons murmuraient "Wilkie a une mission". »

[réf. nécessaire]

Œuvres (sélection)

[modifier | modifier le code]

Beaucoup d'œuvres de Wilkie Collins sont publiées en français aux éditions Phébus[4]. Son premier traducteur fut l'écrivain et journaliste français Paul-Émile Daurand-Forgues à qui Collins dédiera La Reine de cœur.

  • Antonina (1850)
  • Basil (1852)
  • Mr Wray's Cash Box (1852)
  • Rambles Beyond Railways (1852)
  • Hide and Seek (1854) ; réédité depuis 2000 sous le titre Cache-cache
  • Monkton le Fou (1855)
  • Le Secret (The Dead Secret, 1856), rééd. aux éditions du Masque coll. « Labyrinthes » no 97 (2002) ; réédité depuis 2002 sous le titre Secret absolu
  • La Reine de cœur (The Queen of Hearts) (1859), Éditions Terre de Brume (2003)
  • La Femme en blanc ou La Dame en blanc (The Woman in White, 1860), rééd. aux éditions du Masque coll. « Labyrinthes » no 94 (2001)
  • Sans Nom (No Name, 1862)
  • Armadale (1866)
  • L'Abîme (1867) signé avec Charles Dickens, rééd. aux éditions du Masque coll. « Labyrinthes » no 182 (2010)
  • La Pierre de lune (The Moonstone, 1868)
  • Man and Wife (1870)
  • Poor Miss Finch (1872) — Pauvre Miss Finch
  • Miss or Mrs? (1873)
  • La Morte vivante ou Passion et Repentir (The New Magdalen, 1873)
  • Profondeurs glacées (The Frozen Deep, 1874)
  • Seule contre la loi aussi publié sous le titre La Piste du crime (The Law and The Lady, 1875)
  • The Two Destinies (1876)
  • The Haunted Hotel (1878)
  • The Fallen Leaves (1879)
  • A Rogue's Life (1879)
  • My Lady's Money (1879)
  • Jezebel's Daughter (1880)
  • La Robe noire (The Black Robe, 1881), rééd. aux éditions du Masque coll. « Labyrinthes » no 106 (2003)
  • Heart and Science (1883)
  • I Say No (1884)
  • The Evil Genius (1886)
  • The Guilty River (1886)
  • The Legacy of Cain (1889)
  • Blind Love (1889)
  • C'était écrit (1889)
  • La Femme rêvée, rééd. aux éditions du Masque coll. « Labyrinthes » no 99 (2002)
  • Iolani ou les maléfices de Tahiti, rééd. aux éditions du Masque coll. « Labyrinthes » no 177 (2009)
  • Le Journal d'Anne Rodway et autres nouvelles

Adaptations cinématographiques

[modifier | modifier le code]
  • La Place d'une autre d'Aurélia Georges, libre adaptation de La Morte vivante ou Passion et Repentir (The New Magdalen, 1873)

Notes et références

[modifier | modifier le code]
  1. Esquire, 1848.
  2. a et b (en) ‘Wilkie Collins,’ by Peter Ackroyd, nytimes.com, 30 octobre 2015.
  3. a et b (en) « Wilkie Collins the wild opium addict and his women in... well, it certainly wasn't ever white! », le 11 août 2013.
  4. Catalogue de Wilkie Collins aux éditions Phébus.

Voir aussi

[modifier | modifier le code]

Sur les autres projets Wikimedia :

Dans la littérature

[modifier | modifier le code]

Wilkie Collins tient le rôle de narrateur dans Drood, œuvre de fiction de Dan Simmons qui met en scène Charles Dickens et d'autres personnages historiques de l'époque.

Liens externes

[modifier | modifier le code]
  • Notices d'autoritéVoir et modifier les données sur Wikidata :
    • VIAF
    • ISNI
    • BnF (données)
    • IdRef
    • LCCN
    • GND
    • Italie
    • Japon
    • CiNii
    • Espagne
    • Belgique
    • Pays-Bas
    • Pologne
    • Israël
    • NUKAT
    • Catalogne
    • Suède
    • Vatican
    • WorldCat
  • Ressources relatives aux beaux-artsVoir et modifier les données sur Wikidata :
    • British Museum
    • National Portrait Gallery
    • Royal Academy of Arts
  • Ses livres sur le site Ebooks libres et gratuits
  • icône décorative Portail du polar
  • icône décorative Portail de la littérature britannique
  • icône décorative Portail du XIXe siècle

A consulter en ligne

Affiche du document The Woman in White

The Woman in White

Wilkie Collins

4h25min30

  • Romans policiers, polars, thrillers
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
354 pages. Temps de lecture estimé 4h25min.
It usually takes somebody already familiar with the piece or its author, or perhaps a bride-to-be who went a little too deep down the Google rabbit hole, to whip up much attention for a title like "The Woman in White". Yet that's not to say that those that let themselves be spirited away to the hot summer nights of 1850s Cumberland, North West England, aren't in for a treat. A young artist has secured a position as a private teacher for a pair of fair ladies in the countryside, but on the night of his departure from London, a secretive and distressed woman clad all in white(!) crosses his path. He later discovers that she's an escaped mental patient and thus a gothic mystery of love, marriage, murder and greed unfolds. But don't just take our word for it – a lot of people thought this book was the proverbial bomb, including the author himself, who figured he'd never write anything better. Hence "The Woman in White" has been adapted for radio twice, for theatre a total of 5 times, for film and television 13 times and even became a computer game in 2010. Novelist, playwright, genre pioneer, opium addict, magnificently bearded individual – dead Englishman Wilkie Collins (1824-1889) has many titles to his name. Having a knack for mystery and unconventional characters, Collins' biggest contribution to world literature comes in the forms of "A Women in White" (1859) and "The Moonstone" (1868), with the former being mentioned on his headstone while the latter is widely considered the first modern detective novel.
Accès libre
Affiche du document The Legacy of Cain

The Legacy of Cain

Wilkie Collins

2h42min45

  • Classiques
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
217 pages. Temps de lecture estimé 2h43min.
If you're born in the Western world or have played a lot of video games, chances are the title "The Legacy of Cain" will make you think of either polygon vampires or take you straight back to the lazy sunlit classrooms of primary school Bible studies. Fortunately, Wilkie Collins' 1888 novel avoids the oppressive embrace of both of these constructs yet still manages to mix in both faith and horrific murder. Against both his wife's and doctor's wishes, a minister decides to adopt the baby daughter of a prisoner facing execution, arguing that the mother's evil can't possibly have been passed down. The hitherto childless couple suddenly has a baby girl of their own and the two girls are raised ignorant of the truth. Yet as ghosts of the past creep into the girls' lives, the question becomes how long the secret can be kept – and what the consequences its uncovering will be. An exploration of nature vs. nurture with a pinch of the supernatural, "The Legacy of Cain" isn't about anybody named Cain at all – but we'll wager you'll like it all the same. Novelist, playwright, genre pioneer, opium addict, mentee of Charles Dickens, magnificently bearded individual – dead Englishman Wilkie Collins (1824-1889) has many titles to his name. Having a knack for mystery and unconventional characters, Collins' biggest contribution to world literature comes in the forms of "A Women in White" (1859) and "The Moonstone" (1868), with the former being mentioned on his headstone while the latter is widely considered the first modern detective novel.
Accès libre
Affiche du document The Dead Alive

The Dead Alive

Wilkie Collins

30min45

  • Romans policiers, polars, thrillers
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
41 pages. Temps de lecture estimé 31min.
Perhaps Wilkie Collins' editor thought "John Jago's Ghost" sounded too much like an exciting tale of cursed, swashbuckling pirates for the alternate title of this novella to end up on the cover and instead settled for "The Dead Alive" – arguably the most balderdash title for a piece of fiction until the Sean Penn movie "Dead Man Walking" (1995). In the end though, the current title is somehow the more appropriate for this piece based on the infamous 1819 "Boorn Brothers" murder trial. An Englishman's fictional account of the first case of wrongful convictions in the history of The United States, the story centers around two brothers sentenced to death and life in prison respectively, for murdering their brother-in-law. However, the evidence is circumstantial, no body is found and how much does one brother's fiancée really know? The first legal thriller according to author and foreword writer Scott Turow, "The Dead Alive" serves you up a digestible platter of courtroom drama seasoned with that most delicious of spices: Based on true events. Novelist, playwright, genre pioneer, opium addict, mentee of Charles Dickens, magnificently bearded individual – dead Englishman Wilkie Collins (1824-1889) has many titles to his name. Having a knack for mystery and unconventional characters, Collins' biggest contribution to world literature comes in the forms of "A Women in White" (1859) and "The Moonstone" (1868), with the former being mentioned on his headstone while the latter is widely considered the first modern detective novel.
Accès libre
Affiche du document The Queen of Hearts

The Queen of Hearts

Wilkie Collins

2h33min45

  • Classiques
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
205 pages. Temps de lecture estimé 2h34min.
Enticed by a large sum of money, Jessie, a spunky young girl of 20 summers, moves into a grand house inhabited by three older men. Now, if you think you already know where "Queen of Hearts" is heading, you should get your mind out of the gutter, because the year is 1859 and the style is chaste romance... but with a twist. The titular Queen of Hearts, Jessie, is a sensation with the three brothers, but her stay is numbered to only six full weeks (a calamity in itself) yet to top it off, one of the brothers' sons is in love with Jessie and wants to get home in time to propose. Thus, it falls to her hosts to delay Jessie's departure and so they devise a plan to compose and tell stories to enthrall and captivate her. Suddenly, one novel has split into 10 short stories and you feel like you're sitting at the bus stop next to Forrest Gump, engulfed by personal tales of everything from ping-pong to New Year's Eve with Lieutenant Dan before the main story picks up again. Just set yourself up for a happier ending. Novelist, playwright, genre pioneer, opium addict, mentee of Charles Dickens, magnificently bearded individual – dead Englishman Wilkie Collins (1824-1889) has many titles to his name. Having a knack for mystery and unconventional characters, Collins' biggest contribution to world literature comes in the forms of "A Women in White" (1859) and "The Moonstone" (1868), with the former being mentioned on his headstone while the latter is widely considered the first modern detective novel.
Accès libre
Affiche du document A Rogue's Life

A Rogue's Life

Wilkie Collins

55min30

  • Classiques
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
74 pages. Temps de lecture estimé 55min.
If you have ever come across the word "rogue" before, chances are you have either been playing video games, perused old X-Men comics or have overheard it as part of your aunt's vocabulary, while she was being cajoled over the phone by that slick, dapper mediterranean gentleman she met on her holiday in Barcelona. Shockingly, and somewhat regrettably, Wilkie Collins is less romantically inclined and resorts to using the word in its traditional sense of "a proper scoundrel". With character names such as "Frank Softly" and "Dr. Dulcifer", you would be forgiven for thinking that this story is a comedy (or a piece of pornography) but not quite so, although it does contain humorous elements. Frank Softly is unsuccessful in his career choices but manages to fall in love with the good doctor's daughter. Continuing his streak of questionable luck, Frank's new father-in-law turns out to be a professional fraudster – a business in which our happy-go-lucky protagonist unwillingly finds himself entangled, becoming the eponymous "rogue". A moment whose modern equivalent would be the point in the comic book movie where somebody says the film's title aloud. An uplifting tale of thwarted ambition and clandestine love, "A Rogue's Life" is a short novel originally published in "Household Words" in 1856 and in book form in 1879. Novelist, playwright, genre pioneer, opium addict, mentee of Charles Dickens, magnificently bearded individual – Englishman Wilkie Collins (1824-1889) has many titles to his name. Having a knack for mystery and unconventional characters, Collins' biggest contribution to world literature comes in the forms of "A Women in White" (1859) and "The Moonstone" (1868), with the former being mentioned on his headstone while the latter is widely considered the first modern detective novel.
Accès libre
Affiche du document The Haunted Hotel

The Haunted Hotel

Wilkie Collins

1h18min00

  • Classiques
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
104 pages. Temps de lecture estimé 1h18min.
Old-timey horror is often a hard sell to a modern, visually-oriented audience whose palettes have long been cleansed, and numbed, by jumpscares, the gorefests of SAW-movies and the now common trope of evil children. Thus pampered by excess, it can be hard to ignore the old works' ghost strings, cheap rubber masks and the fact that the world and its horrors back then was simply... simpler. And when Wilkie Collins, on top of all that, graces this story with what sounds like the working title of Frasier Crane's disastrous classic radio drama "Nightmare Inn" from season 4 of the eponymous sitcom, the hill suddenly seems all the steeper. Fear not, however – well, not yet at least, as "The Haunted Hotel" is classified as "unusually horrific for Collins" by collinseurs. Breaking off his engagement to Agnes Lockwood, Lord Montbarry moves into an old dilapidated palace in Venice with his new wife and her brother. But when the lord suddenly ends up dead, his brother Henry and Agnes suspect an insurance fraud on part of Montbarry's new family. As the palace is refurbished into a hotel, the pair opts to stay there in search of the truth and even with Collins' normal flair for the supernatural in mind, the story veers in almost tangible spookiness. For the time, at any rate. "The Haunted Hotel" was originally published in book form with "My Lady's Money" (1877) and dedicated to his friends Mr. and Mrs. Sebastian Schlesinger. Novelist, playwright, genre pioneer, opium addict, mentee of Charles Dickens, magnificently bearded individual – Englishman Wilkie Collins (1824-1889) has many titles to his name. Having a knack for mystery and unconventional characters, Collins' biggest contribution to world literature comes in the forms of "A Women in White" (1859) and "The Moonstone" (1868), with the former being mentioned on his headstone while the latter is widely considered the first modern detective novel.
Accès libre

...

x Cacher la playlist

Commandes > x
     

Aucune piste en cours de lecture

 

 

--|--
--|--
Activer/Désactiver le son