Michael Wilson

Michael Wilson (scénariste)

Michael Wilson
une illustration sous licence libre serait bienvenue
Biographie
Naissance
Voir et modifier les données sur Wikidata
McAlesterVoir et modifier les données sur Wikidata
Décès
Voir et modifier les données sur Wikidata (à 63 ans)
Los AngelesVoir et modifier les données sur Wikidata
Nationalité
américaineVoir et modifier les données sur Wikidata
Formation
Université de Californie à BerkeleyVoir et modifier les données sur Wikidata
Activité
ScénaristeVoir et modifier les données sur Wikidata
Autres informations
Arme
Corps des Marines des États-UnisVoir et modifier les données sur Wikidata
Conflit
Seconde Guerre mondialeVoir et modifier les données sur Wikidata
Distinctions
Oscar du meilleur scénario adapté (Une place au soleil ; Le Pont de la rivière Kwaï) ( et )
Prix Edgar-Allan-PoeVoir et modifier les données sur Wikidata
Wikipedia
Michael Wilson
une illustration sous licence libre serait bienvenue
Biographie
Naissance
1er juillet 1914Voir et modifier les données sur Wikidata
McAlesterVoir et modifier les données sur Wikidata
Décès
9 avril 1978Voir et modifier les données sur Wikidata (à 63 ans)
Los AngelesVoir et modifier les données sur Wikidata
Nationalité
américaineVoir et modifier les données sur Wikidata
Formation
Université de Californie à BerkeleyVoir et modifier les données sur Wikidata
Activité
ScénaristeVoir et modifier les données sur Wikidata
Autres informations
Arme
Corps des Marines des États-UnisVoir et modifier les données sur Wikidata
Conflit
Seconde Guerre mondialeVoir et modifier les données sur Wikidata
Distinctions
Oscar du meilleur scénario adapté (Une place au soleil ; Le Pont de la rivière Kwaï) (1952 et 1958)
Prix Edgar-Allan-PoeVoir et modifier les données sur Wikidata

Michael Wilson est un scénariste américain, né le 1er juillet 1914 à McAlester (Oklahoma) et mort le 9 avril 1978 à Los Angeles (Californie).

Biographie

[modifier | modifier le code]

Dans les années 1950, Michael Wilson fut l'une des victimes du maccarthysme, inscrit sur la liste noire de Hollywood et empêché de travailler.

Filmographie

[modifier | modifier le code]
  • 1941 : La Rose blanche (The Men in Her Life) de Gregory Ratoff
  • 1943 : Border Patrol (en)
  • 1943 : Colt Comrades (en)
  • 1943 : Bar 20
  • 1944 : Les Pillards de l'Arizona (Forty Thieves) de Lesley Selander
  • 1946 : La vie est belle (It's a Wonderful Life)
  • 1951 : Une place au soleil (A Place in the Sun) de George Stevens
  • 1952 : L'Affaire Cicéron (5 Fingers) Prix Edgar-Allan-Poe du meilleur scénario en 1953
  • 1954 : Le Sel de la terre (The Salt of the Earth)
  • 1954 : Carnival Story
  • 1954 : Esclaves pour Rio (de) (Mannequins für Rio)
  • 1955 : Condamné au silence (The Court-Martial of Billy Mitchell)
  • 1957 : Le Pont de la rivière Kwaï (The Bridge on the River Kwai)
  • 1958 : La Tempête (La Tempesta)
  • 1962 : Lawrence d'Arabie (Lawrence of Arabia)
  • 1965 : Le Chevalier des sables (The Sandpiper)
  • 1968 : La Planète des singes (Planet of the Apes) de Franklin Schaffner
  • 1969 : Che ! de Richard Fleischer

Liens externes

[modifier | modifier le code]
  • Notices d'autoritéVoir et modifier les données sur Wikidata :
    • VIAF
    • ISNI
    • BnF (données)
    • IdRef
    • LCCN
    • GND
    • Italie
    • Espagne
    • Pologne
    • Israël
    • NUKAT
    • Catalogne
    • Australie
    • Norvège
    • WorldCat
  • Ressources relatives à l'audiovisuelVoir et modifier les données sur Wikidata :
    • Filmportal
    • IMDb
  • icône décorative Portail du cinéma américain

A consulter en ligne

Affiche du document Grand-Guignol

Grand-Guignol

Michael Wilson

3h37min30

  • Histoire
  • Youscribe plus
290 pages. Temps de lecture estimé 3h37min.
The Théâtre du Grand-Guignol in Paris (1897 - 1962) achieved a legendary reputation as the 'Theatre of Horror' a venue displaying such explicit violence and blood-curdling terror that a resident doctor was employed to treat the numerous spectators who fainted each night. Indeed, the phrase 'grand guignol' has entered the language to describe any display of sensational horror. Since the theatre closed its doors forty years ago, the genre has been overlooked by critics and theatre historians. This book reconsiders the importance and influence of the Grand-Guignol within its social, cultural and historical contexts, and is the first attempt at a major evaluation of the genre as performance. It gives full consideration to practical applications and to the challenges presented to the actor and director. The book also includes outstanding new translations by the authors of ten Grand-Guignol plays, none of which have been previously available in English. The presentation of these plays in English for the first time is an implicit demand for a total reappraisal of the grand-guignol genre, not least for the unexpected inclusion of two very funny comedies. 1. Jack! (lui!), Oscar Metenier 2. The Ultimate Torture (La Derniere Torture), Andr de Lorde and Eugene Morel 3. The Lighthousekeepers (Gardiens de Phare), Paul Autier and Paul Colquemin 4. Chop-chop! (La Veuve), Eugene Heros and Leon Abric 5. Tics! or Doing the Deed (Apres Coup ou Tics), Ren Berton 6. In the Darkroom (Sous la Lumiere Rouge), Maurice Level and Etienne Rey 7. The Final Kiss (Le Baiser dans la Nuit), Maurice Level 8. The Torture Garden (Le Jardin des Supplices), Pierre Chaine and Andre de Lorde 9. Euthanasia (L'euthanasie), Ren Berton 10. The Kiss of Blood (Le Baiser de Sang), Jean Aragny and Francis Nelson    
Accès libre
Affiche du document Grand-Guignol

Grand-Guignol

Michael Wilson

2h39min00

  • Histoire
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
212 pages. Temps de lecture estimé 2h39min.
The Théâtre du Grand-Guignol in Paris (1897 - 1962) achieved a legendary reputation as the 'Theatre of Horror' a venue displaying such explicit violence and blood-curdling terror that a resident doctor was employed to treat the numerous spectators who fainted each night. Indeed, the phrase 'grand guignol' has entered the language to describe any display of sensational horror. Since the theatre closed its doors forty years ago, the genre has been overlooked by critics and theatre historians. This book reconsiders the importance and influence of the Grand-Guignol within its social, cultural and historical contexts, and is the first attempt at a major evaluation of the genre as performance. It gives full consideration to practical applications and to the challenges presented to the actor and director. The book also includes outstanding new translations by the authors of ten Grand-Guignol plays, none of which have been previously available in English. The presentation of these plays in English for the first time is an implicit demand for a total reappraisal of the grand-guignol genre, not least for the unexpected inclusion of two very funny comedies. 1. Jack! (lui!), Oscar Metenier 2. The Ultimate Torture (La Derniere Torture), Andr de Lorde and Eugene Morel 3. The Lighthousekeepers (Gardiens de Phare), Paul Autier and Paul Colquemin 4. Chop-chop! (La Veuve), Eugene Heros and Leon Abric 5. Tics! or Doing the Deed (Apres Coup ou Tics), Ren Berton 6. In the Darkroom (Sous la Lumiere Rouge), Maurice Level and Etienne Rey 7. The Final Kiss (Le Baiser dans la Nuit), Maurice Level 8. The Torture Garden (Le Jardin des Supplices), Pierre Chaine and Andre de Lorde 9. Euthanasia (L'euthanasie), Ren Berton 10. The Kiss of Blood (Le Baiser de Sang), Jean Aragny and Francis Nelson    
Accès libre
Affiche du document Performing Grand-Guignol

Performing Grand-Guignol

Richard J. Hand

2h22min30

  • Etudes littéraires
  • Youscribe plus
  • Livre epub
  • Livre lcp
190 pages. Temps de lecture estimé 2h22min.
From the authors of the successful Grand-Guignol and London’s Grand Guignol - also published by UEP – this book includes translations of a further eleven plays, adding significantly to the repertoire of Grand-Guignol plays available in the English language.  The emphasis in the translation and adaptation of these plays is once again to foreground the performability of the scripts within a modern context – making Performing Grand-Guignol an ideal acting guide. Hand and Wilson have acquired extremely rare acting copies of plays which have never been published and scripts that were published in the early years of the twentieth century but have not been published since – even in French. Includes plays written by, or adapted from, such notable writers as Octave Mirbeau, Gaston Leroux and St John Ervine as well as examples by Grand-Guignol stalwarts René Berton and André de Lorde.  Also included is the 1920s London translation of Blind Man’s Buff written by Charles Hellem and Pol d’Estoc and banned by the Lord Chamberlain. A brief history of the Parisian theatre is also included, for the benefit of readers who have not read the previous books. Preface A note on the scripts Section I: A Brief History of the Théâtre du Grand-Guignol Section II: The Grand-Guignol Laboratory Section III: Prefaces and Plays First Programme             The Haunted House (La Maison hantée) by Marc Bonis-Charancle             The Kama Sutra or Never Play with Fire… (Kama Soutra, ou Il ne faut pas joer avec le feu) by Régis Gignoux             Blind Man’s Buff by Charles Hellem and Pol d’Estoc             The Light in the Tomb (Gott mit uns! (La Lumière dans la tombeau))by René Berton Second Programme             Progress by St. John Ervine             A Silk Dress (Une Robe de Soie) by Henriette Charasson             The Great Terror (La Grande épouvante) by André de Lorde and Henri Bauche Third Programme             The Wax Museum (Figures de Cire) by André de Lorde and Georges Montignac             The Lovers (Les Amants) by Octave Mirbeau             The Man Who Met the Devil (L’homme qui a vu le diable) by Gaston Leroux             The Man Who Killed Death (L’homme qui a tué la mort) by René Berton
Accès libre

...

x Cacher la playlist

Commandes > x
     

Aucune piste en cours de lecture

 

 

--|--
--|--
Activer/Désactiver le son